Sektor
Offentlig, samfundsmæssig gavn
Mål
Effektiv kommunikation og samarbejde
Mål effektiviteten af dine websites
Samspil med målgruppen
Skab opmærksomhed
Øge produktiviteten og strømline driften
Udfordringen
WITNESS arbejder ud fra samlingspunktet mellem menneskerettigheder og teknologi for at hjælpe millioner af almindelige mennesker rundt om i verden med at sige sandheden til magthaverne ved hjælp af videoindhold på nettet. WITNESS udnytter også internt teknologien "til at gøre kampagnerne mere synlige og forstærke deres globale effekt samt arbejde effektivt for at maksimere hvert enkelt bidrags værdi og virkning," siger Marianna Moneymaker, som arbejder med opsøgende kontakt og produktion på nettet for WITNESS.
Siden WITNESS blev grundlagt for 20 år siden har organisationen indgået samarbejder med over 300 menneskerettighedsgrupper i mere end 80 lande, uddannet over 3.000 menneskerettighedsforkæmpere, udviklet undervisningsmateriale og værktøjer, som anvendes i vid udstrækning til videoproduktion og sikkerhed, skabt den første onlineplatform for menneskerettighedsmedier (HUB) og inkluderet video i mere end 100 kampagner. Alle disse opgaver har haft deres helt egne udfordringer, lige fra at koordinere den internationale kommunikation til at skabe det mest optimale sted til HUB.
Historie
Hos WITNESS har en lille, men kamplysten stab på 30 medarbejdere fået stillet værktøjerne fra Google til nonprofitorganisationer til rådighed uden beregning. WITNESS har i årevis brugt Google Workspace til at opretholde et enestående produktivitetsniveau. Nogle medarbejdere rejser mere, end de er på kontoret, og de bruger Google Gmail og Google Kalender til at holde sig opdaterede og koordinere arbejdet. Google Docs gør det muligt at samarbejde om alt fra blogindlæg til medielister. Google Analyse hjælper med at indsamle indhold til kommende projekter eller bedømme tilhængernes reaktioner.
Foruden andre bevidsthedsskabende initiativer har WITNESS oprettet sin egen YouTube-kanal med millioner af afspilninger og tusindvis af abonnenter. Sammen med partneren Storyful har de skabt en vidtrækkende ny kanal på YouTube med fokus på menneskerettigheder.
De har også skabt opmærksomhed omkring kampagner ved hjælp af søgemaskinemarkedsføring via Ad Grants. Og de har fået indsigt i bidragydere og fulgt websitets effektivitet ved hjælp af Google Analytics. Folk kan visuelt lokalisere tiltag, som f.eks. retfærdighed for ældre, på www.elderjustice.org ved hjælp af Google Maps. Google+ og Hangouts hjælper med at engagere publikum i specifikke emner. Der er planlagt en række Hangouts for at fejre organisationens 20-års jubilæum.
"Google til nonprofitorganisationer har hjulpet os med at distribuere spændende indhold og samtidig strømline vores daglige drift helt uden omkostninger."
Matisse Bustos Hawkes, Associate Director, Communications and Engagement
Effekt
For WITNESS er fordelene ved Google til nonprofitorganisationer blevet endnu mere omfattende på grund af muligheden for at opbygge relationer med andre Alphabet-enheder. Matisse Bustos Hawkes, Associate Director, Communications and Engagement hos WITNESS: "Vores samtaler med YouTube førte til oprettelsen af Custom Blur-værktøjet på denne platform. Værktøjet kan bruges af aktivister til at sløre elementer i en video, bl.a. en persons identitet, samtidig med at der deles vigtige historier om overtrædelser af menneskerettighederne."
WITNESS opfordrer aktivt andre teknologiske virksomheder til at følge YouTubes eksempel, da denne type funktion bogstavelig talt kan være med til at redde livet for de modige personer, der står frem som vidner.