Sektor
Kunst, kultur og humaniora
Mål
Effektiv kommunikation og samarbejde
Få abonnenter
Få flere tilhængere
Få mere trafik til dit website
Gemme og organisere aktiver i skyen
Informationsdeling
Mål effektiviteten af dine websites
Samspil med målgruppen
Skab dit YouTube-indhold
Skab opmærksomhed
Udvid din rækkevidde
Fotokreditering
Van Gogh Museum: Foto af Jan Kees Steenman
Udfordringen
For 12 år siden ansatte Van Gogh Museum deres første Digital Media Manager. I dag er der seks ansatte i afdelingen for digital kommunikation. Afdelingens mål er at skabe kontakt til et globalt publikum, sælge billetter til museet, generere opmærksomhed om særlige begivenheder og gøre verden klogere på Vincent van Goghs liv og kunst. I takt med at teamet vokser, opstår der udfordringer i forhold til at samarbejde effektivt, men med flere hænder har museet også mulighed for at gå nye, ambitiøse veje. Et eksempel på dette er at gøre opmærksom på Mesdag Collection, et museum i Haag, som administreres af Van Gogh Museum. Mesdag Collection er mindre kendt end Van Gogh Museum og har endnu ikke et etableret brand eller en fast tilhængerskare. For at skabe opmærksomhed og få flere besøgende tog den digitale afdeling Google-værktøjer i brug.
Historie
Van Gogh Museum i Amsterdam, der åbnede i 1973, gør Vincent van Goghs liv og virke samt kunsten fra hans samtid tilgængelig for så mange mennesker som muligt, så alle kan oplyses og inspireres. Museet har verdens største samling af van Goghs malerier og tegninger. I 2016 havde museet 2,1 millioner besøgende og havde det næsthøjeste besøgstal for museer i Holland. Til sammenligning er Mesdag Collection i Haag et museum, der blev bygget af kunstner og samler Hendrik Willem Mesdag og hans kone Sientje Mesdag, og som nu administreres af Van Gogh Museum. Museet (og Hendrik og Sientje Mesdags tidligere hjem) udstiller Mesdag-familiens kunstsamling: Malerier af kunstnere fra den franske Barbizon-skole og den hollandske Haag-skole.
Museet bruger Google Workspace til nonprofitorganisationer til at samarbejde effektivt både internt og med andre museer. De bruger Google Meet til at tale sammen, når det er svært at arrangere et møde ansigt til ansigt. Samarbejde og deling af filer er nemmere med Google Docs og Google Drev. Med Google Docs er der ikke brug for skrivebeskyttede dokumenter eller lokale versioner. Alle kan se og redigere ét dokument på samme tid. Van Gogh Museum bruger primært Google Drev til administration af aktiver.
Ad Grants bruges til at skabe opmærksomhed – ikke kun om Van Gogh Museum, men også om Mesdag Collection. Tekstannoncer med målretning efter sted har hjulpet med at skabe opmærksomhed om Van Gogh Museum og øge billetsalget. Teamet for digital kommunikation konfigurerede Google Analytics til at måle, hvilken effekt annoncer havde på billetsalget, og fandt derigennem ud af, at Ad Grants genererer 15 % af det samlede billetsalg for Van Gogh Museum og 40 % af den samlede trafik på websitet.
"Google til nonprofitorganisationer hjælper os med at gøre Vincent van Goghs kunst tilgængelig for flere mennesker rundt omkring i verden end nogensinde før. Værktøjerne til udgivelse, distribution og promovering af indhold og sporing af resultaterne hjælper også med at fremme museets mission."
Edith Schreurs, Van Gogh Museum
Effekt
Takket være Ad Grants er trafikken på websitet for Mesdag Collection fordoblet. Faktisk genererer Google Ads-annoncerne 44 % af al trafik på Mesdag Collection-websitet, og overordnet set er de den primære trafikkilde. For Van Gogh Museum er organisk søgning på Google den primære trafikkilde og genererer 39 % af trafikken. Brugen af Google til nonprofitorganisationer har haft en stor effekt på vores organisation og fællesskab.
Derudover varierer museets åbningstider med årstiderne, så det digitale team holder også museets Google Business Profile-side opdateret, hvilket gør det nemmere at planlægge et besøg. Teamet for digitale medier har også opdaget, hvor værdifuld Google Analytics er, og de tjekker deres Google Analytics-konto dagligt for at forstå websitebrugernes adfærd, og hvor de kommer fra. Van Gogh Museums YouTube-kanal er vokset til over 27.500 abonnenter, og museet skaber originalt YouTube-indhold som f.eks. den udvalgte video "Meet Vincent" (der allerede har over 77.000 visninger) og trailers for udstillinger for at styrke deres mission, der går ud på at gøre verden klogere på Vincent van Gogh.
Mange er nysgerrige omkring forskellige aspekter af Vincent van Goghs kunst og liv. Hans kunst er visuelt dragende, og det er vigtigt for museet at tilbyde en god blanding af kvalitetsvideoer om Vincent van Gogh (undervisning, researchemner, trailers for udstillinger osv.). I takt med at videoindhold bliver mere og mere vigtigt, har teamet for digital kommunikation brugt ressourcer på at skabe videoindhold i høj kvalitet, som deles med seere i hele verden. For at skabe den rette balance mellem dybdegående indhold og relevante opfordringer til handling bliver museets videoer produceret i et samarbejde mellem forskellige afdelinger (afdelingen for digital kommunikation, afdelingen for undervisning og fortolkning og marketingsafdelingen). I de seneste år er YouTube blevet en vigtig søgemaskine. Museet fokuserer på søgemaskineoptimering for videoerne og sørger for at integrere videoerne på forskellige platforme som f.eks. deres website.