Sektor
International, udenrigsanliggender
Mål
Et mere effektivt samarbejde
Del din historie
Nå lettere ud til donorerne
Skab kontakt til støtter
Fotokreditering
Jana Asenbrennerova
Udfordringen
Hvert år dør 1 million børn af dødelig underernæring1. Men denne krise kan forebygges og behandles. Action Against Hunger bestræber sig på at nå ud til disse underernærede børn i tide og derved redde deres liv. Desværre modtager Action Against Hunger meget lidt støtte til markedsføring, kommunikation og IT. De vil gerne investere i disse områder, men har ikke de fornødne ressourcer til at skalere deres programmer.
For en global organisation er kommunikationen helt central. Men Action Against Hungers decentrale kommunikationsværktøjer viste sig at være en udfordring. Forskellige teams brugte forskellige metoder til at sende beskeder til hinanden, og hver gang nogen ville tale med en kollega, skulle de først finde ud af, hvad vedkommendes individuelle brugernavn var og derefter tilføje vedkommende i den relevante beskedapp.
Action Against Hungers livreddende arbejde betyder, at de skal være tilgængelige døgnet rundt. Men de kæmpede med konstant at skulle vedligeholde deres servere. Med fare for naturkatastrofer som f.eks. orkanen Sandy i New York, der kunne afskære strømmen til deres servere, var der risiko for, at de ville miste alt.
Ved hjælp af Googles værktøjer kunne Action Against Hunger overvinde disse udfordringer og fokusere på at redde liv.
Historie
Action Against Hunger bruger den revolutionerende tilgang til behandling af underernæring, som kaldes Community Management of Acute Malnutrition (CMAM). En mor eller far kan tage en næringsrig, jordnøddebaseret, protein- og kalorieholdig dejagtig masse med hjem og behandle sit barn. Disse brugsklare terapeutiske fødevarer (RUTFs, ready-to-use therapeutic foods) minder om proteinbarer og skal hverken tilberedes eller nedkøles. Når barnet behandles hjemme, er der ikke behov for langvarig transport til sundhedscentre, så på denne måde kan forældrene sørge for, at der tages vare på resten af familiens sundhed.
For at hjælpe i kampen mod underernæring bruger Action Against Hunger Google-værktøjer. Ad Grants og YouTube giver Action Against Hunger mulighed for at indsamle flere penge til programmer og forøge deres rækkevidde markant ved at skaffe nye målgrupper.
Action Against Hunger bruger Ad Grants som en del af deres handlingsplan, når der opstår katastrofer. Da der udbrød hungersnød i Sydsudan, oprettede de f.eks. hurtigt annoncer, som blev målrettet mod relevante søgetermer og gav folk værktøjerne til at redde liv. Da Ebola blev en forsidenyhed, målrettede Action Against Hunger med det samme mod søgeord ved hjælp af deres Ad Grants-konto, så de kunne gøre folk, der bare søgte efter oplysninger, til folk, der gjorde en forskel. Organisationen bruger altså Google Analytics til at foretage databaserede beslutninger om forbedringer af fundraising og optimering af engagementet hos deres brugere. Faktisk har de næsten fordoblet omsætningen år for år takket være Ad Grants, og de forventer at gøre det samme i år.
Migreringen til Google Workspace i 2013 har revolutioneret Action Against Hungers kommunikations- og samarbejdsmetoder. For eksempel blev Google Meet den beskedapp, der bruges i hele organisationen, så alle i hele det globale netværk lynhurtigt kan tale sammen. Nu kan en medarbejder på London-kontoret hurtigt kontakte sin kollega i New York via chatfunktionen eller ved at starte et Google Meet (videomøde). Gmail og Google Drev blev vigtige komponenter, der øgede produktiviteten. Google Workspace er nu blevet grundlaget i deres organisation, som giver dem mulighed for at være mere produktive i deres globale kommunikation og samarbejde. Det har vist sig at være helt afgørende ikke at have flere versioner af det samme dokument og få mulighed for at arbejde sammen i dokumenter i realtid på tværs af tidszoner.
"I de seneste 20 år er andelen af underernærede mennesker i verdens mindst udviklede område faldet med næsten 50 procent. Det er værd at fejre. Og det er takket være støtte fra organisationer som f.eks. Google. Vores partnerskab med Google har hjulpet os med at tage store skridt. I Cambodja bruger vi Google-teknologi til at implementere vedvarende løsninger til underernæring. I USA bruger vi også Google Ad Grants og Google Analytics. Disse værktøjer hjælper også med at generere vigtig indsigt i vores effektivitet online."
Andrea Tamburini, CEO hos Action Against Hunger
Effekt
Sidste år nåede Action Against Hungers ernæringsprogram ud til 1,5 millioner mennesker1. I løbet af de sidste ti år er antallet af børn, der modtager behandling for livstruende underernæring, tredoblet1. Investering i ernæring er en af verdens mest effektive og virkningsfulde interventioner. Nye undersøgelser viser, at hver 1 USD, der investeres i et barns ernæring inden for de første 1.000 dage, gør en forskel, der svarer til 16 USD2. Investering i ernæring giver børn mulighed for at leve et sundt og produktivt liv, og indsatsen skaber grundlag for vedvarende global fremgang inden for sundhed og udvikling.
Ad Grants genererede 158.000 besøgende på deres website i de sidste 12 måneder og indsamlede over 66.000 USD. Da det kun koster 45 USD at behandle et barn, der lider af underernæring, får 1.466 børn nu chancen for at leve.
Action Against Hunger har indsamlet over 20.000 USD ved hjælp af websitehenvisninger på YouTube, som de kunne spore via Sporing af e-handel i Google Analytics. Google til nonprofitorganisationer har hjulpet Action Against Hunger gennem mange ressourcemæssige udfordringer, og programmet har i sidste ende hjulpet organisationen med at redde endnu flere liv.
1. Kilde: https://www.actionagainsthunger.org/impact/nutrition
2. Kilde: https://www.actionagainsthunger.org/sites/default/files/publications/Action-Against-Hunger-2015-Annual-Report-web.pdf